27.04.17

Predstavljeni rezultati prvog nacionalnog istraživanja o individualnoj i korporativnoj filantropiji

Rezultati prvog nacionalnog istraživanja o individualnoj i korporativnoj filantropiji u Hrvatskoj predstavljeni su 27. travnja 2017. u Kući Europe u Zagrebu. Istraživanje je pokazalo kako u Hrvatskoj postoji filantropski potencijal, da su građani svjesni svoje suodgovornosti za opće dobro koje dijele s ostalim članovima društva te vide brigu za razvoj zajednice kao svoju dužnost. Rezultate istraživanja predstavila je Marina Dimić Vugec iz ODRAZ-a.

Na razvoju filantropskog potencijala treba još raditi, jer više od polovice građana zna vrlo malo o zakladama koje iniciraju akcije od općeg dobra. Građani su manje spremni njima davati zbog djelomičnog nepovjerenja u njihov rad, premda s druge strane, vide prednost takvog davanja u osjećaju sigurnosti da će sredstva biti pravilno i transparentno utrošena. Ovo znači da se mora puno raditi na promociji zakladništva, ali i na unaprjeđenju zakonodavnog okvira. Naime, hrvatski Zakon o zakladama je iz 1995. i nije poticajan za razvoj zakladništva, dok porezni sustav ne stimulira dovoljno djelovanje i davanje za opće dobro. "Nadamo se da će ovo prvo Nacionalno istraživanje o individualnoj i korporativnoj filantropiji koje po prvi puta i na jednom mjestu daje relevantne podatke o tome koliko se, tko i za što daje u Republici Hrvatskoj pomoći u smjeru razvoja novog zakona za razvoj zakladništva", istaknula ja Branka Kaselj, upraviteljica Zaklade Slagalica iz Osijeka, koja je naglasila da su dobiveni podaci usporedivi s podacima iz šire Regije.

Rezultate istraživanja predstavila je Marina Dimić Vugec iz ODRAZ-a. Ona je naglasila kako je čak 68,3% ispitanih građana sudjelovalo u nekoj akciji za davanja u općekorisne svrhe te da 84% ispitanih tvrtki najmanje jednom godišnje donira materijale/robu ili usluge u općekorisne svrhe. Veća transparentnost raspodjele prikupljenih sredstava bitna je za povećanje povjerenja i kod građana i kod tvrtki. S tim povezano, građani žele vidjeti rezultate akcija u kojima su sudjelovali i u tom segmentu mediji igraju veliku ulogu. "Mediji su važni akteri u pokretanju i informiranju o akcijama za opće dobro," rekla je Dimić Vugec.

Naglasila je kako je važno poticati davanje, jer je navika davanja u Hrvatskoj zapravo srednje razvijena. Razlozi nedostatnog sudjelovanja građana i tvrtki većinom su povezani s lošom materijalnom i financijskom situacijom u društvu. Tvrtke većinom izdvajaju za akcije od općeg dobra i to na ad hoc bazi. Kod poslovnog sektora vidljiv je pad izdvajanja u zadnje tri godine. "Za povećavanje njihovih izdvajanja dobro bi bilo donošenje poticajnijih propisa za davanja, kao i uspostavljanje mehanizama koji bi pratili i vrednovali učinke donacija na društvo i zajednicu," rekla je u zaključku Dimić Vugec.

Istraživanje je provedeno u sklopu projekta "Povjerenje u lokalnu filantropiju" kojeg provodi Slagalica - Zaklada za razvoj lokalne zajednice iz Osijeka, u partnerstvu s ODRAZ-om i P.G.D.I. - Projekt građanske demokratske inicijative iz Belog Manastira. Projekt financira Europska unija kroz program IPA 2012, uz sufinanciranje Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske.

Rezultati istraživanja bit će uskoro dostupni na ODRAZ-ovoj web stranici.

 
lokalna filantropija