09.10.20

Panel raspravom "Održivi i osobni razvoj u srednjoškolskoj nastavi" obilježili smo završetak Europskog tjedna održivog razvoja!

U TV studiju Škole za grafiku, dizajn i medijsku produkciju 8. listopada 2020. održana je panel rasprava posvećena provedbi međupredmetnih tema u srednjim školama na kojoj je istaknuta važnost obrazovanja u području održivog i osobnog razvoja, obrazovnih politika i strategija te angažmana nastavnika i škola.

Panel rasprava je organizirana kao dio aktivnosti projekta "Održivi razvoj društva kreće od mladih" koji provodimo u suradnji s organizacijom Life Potential te Prvom ekonomskom školom i Školom za grafiku, dizajn i medijsku produkciju iz Zagreba.

Sve sudionike (uživo i online) uvodno su pozdravili ravnatelj Škole za grafiku dizajn i medijsku produkciju Dubravko Deželić i voditeljica projekta "Održivi razvoj mladih kreće od društva" Jelena Radošević iz udruge Life Potential.

Događanju koje je održano u mještovitom (hibridnom) obliku prisutvovalo je preko 70 sudionika, uglavnom nastavnika i stručnih suradnika iz srednjih škola diljem Hrvatske, ali i predstavnika organizacija civilnoga društva i medija, što ukazuje na veliki interes i važnost ove teme.

Trenutno stanje provedbe tema održivog i osobnog razvoja u partnerskim školama, predstavile su na vlastitim primjerima dobre prakse, profesorice Ksenija Palameta Radković iz Škole za grafiku, dizajn i medijsku produkciju i Željka Ištvanić iz Prve ekonomske škole Zagreb.Istaknule su kako je osobni razvoj na pojedincu i da je važno djelovati polako, jer nametanje obaveze u tom smislu, može stvoriti otpor. Predlažu ležeran pristup podučavanja osobnog i održivog razvoja u radu s učenicima uz nagrađivanje npr. u obliku ocjene vanjskog vrednovanja, a da nije državna matura.

Drugi dio panela, koji je moderirala Lidija Pavić-Rogošić iz ODRAZ-a, bio je posvećen razgovoru o strategiji obrazovanja, osuvremenjivanju sustava u obliku pomaka od usmjerenosti sadržajima k razvoju usmjerenosti ishodima učenjima te od isključivog prijenosa sadržaja k razvoju kompetencija. Razgovaralo se i o novim načinima poučavanja kojima se daje veća pozornost učenicima i jača njihovo samopouzdanje, solidarnost, empatija, kritičko razmišljanje. Pokušalo se dati odgovor na pitanje što nas očekuje u budućnosti.

Darko Tot iz Ministarstva znanosti i obrazovanja prisutne je informirao kako je Ministarstvo pripremilo novu sektorsku analizu za ovu godinu temeljem koje će zatražiti dodatna sredstva putem kojih će se poticati prvenstveno promoviranje zdravih stilova života, očuvanje prirode i održivi razvoj. Istaknuo je kako su ove godine po prvi puta raspisali Javni poziv za financiranje izvannastavnih aktivnosti. Osim toga, naglasio je da sve više škola sudjeluje u različitim projektima te smatra kako će jedan od sljedećih izazova biti na koji će način obrazovni sustav odgovoriti na Europski zeleni plan.

Svoje iskustvo podijelili su Veljko Armano Linta iz Satelit edukacija i psihologinja Kristina Jelić, koji su uključeni u CARNET-ov projekt "E-škole: uspostava sustava digitalno zrelih škola" unutar  kojeg aktivno sudjeluju u izradi scenarija poučavanja za međupredmetne teme Održivi razvoj te Osobni i socijalni razvoj. Armano Linta smatra kako je škola budućnosti škola međupredmetnih tema te ističe da je nova održivost zapravo regenerativnost, jer to je jedini način kojim možemo održati ekosustav, društveni sustav i ekonomiju.

Iva Davorija iz Udruge za ljudska prava i građansku participaciju PaRiter, predstavila je GOOD inicijativu koja se zalaže za sustavno i kvalitetno uvođenje odgoja i obrazovanja za ljudska  prava i demokratsko građanstvo u odgojno-obrazovni sustav. Unutar Inicijative djeluje oko 50 organizacija civilnog društva koje se bave neformalnim obrazovanjem i ljudskim pravima.

Važnu ulogu u osnaživanju mladih u području održivog i osobnog razvoja imaju i organizacije civilnog društva, koje svoja znanja i iskustva dijele putem projekata i aktivnosti koje provode u suradnji sa školama. Treći dio panel rasprave bio je posvećen upravo takvim primjerima. Učenici cijene kada im se daje odgovornost i prepoznatljivost te sudjelovanjem u projektima stječu samopouzdanje.

Elizabet Gašparov predstavila je ODRAZ-ov edukativni materijal o održivom razvoju osmišljen tijekom provedbe projekta #RazmišljajmoOdrživo. Jedna od aktivnosti projekta je i Akademija održivog razvoja za nastavnike, putem koje se nastavnike educira o volonterstvu, održivom razvoju i ciljevima održivog razvoja.

O radu sa srednjoškolcima u području osobnog razvoja, govorio je Saša Borovnjak iz udruge Life Potential, istaknuvši kako mladima nedostaje takav neformalni oblik obrazovanja te im je potreban ovakav tip edukacije kako bi razvijali, ne samo svoje kognitivne, već i emocionalne vještine.

Svoje iskustvo u provođenju projekata u suradnji sa školama podijelila je Paula Raužan iz Agencije lokalne demokracije Sisak na primjeru projekta (O)drži moj korak!, susrevši se sa brojnim novim izazovima uslijed krize COVID-19 i prelaska učenika na online nastavu.

Rasprava je pokazala kako su nastavnici i Ministarstvo znanosti i obrazovanja svjesni relevantnosti edukacije učenika u području održivog i osobnog razvoja, tema koje se međusobno isprepliću, zajedno s edukacijom iz građanskog odgoja i obrazovanja. Mnogi nastavnici u školama, na svoju inicijativu te potaknuti razgovorom s kolegama već podučavaju održivi i osobni razvoj svojim učenicima, ali postoji potreba za dodatnim materijalima i podrškom kroz suradnju s udrugama na zajedničkim projektima. Jedan od projekata koji će pružiti dodatne materijale je upravo ranije spomenuti CARNET-ov projekt.

Na raspravi je također predstavljena ideja da škole budućnosti budu škole međupredmetnih tema, a klasična edukacija je zapravo samo alat za postizanje osviještenih ciljeva.

Završit ćemo pitanjem koje je svim sudionicima postavio Veljko Armano Linta: Zašto bi nam bilo stalo do obrazovanja iz održivog razvoja? Zašto bi nam bilo stalo do našeg opstanka?

* Prezentacije

* Snimak panel rasprave dostupan je na YouTube kanalu Life Potential-a na  sljedećoj poveznici: https://youtu.be/q1NI6aRRT-k

 
MladiZnajuOdrživo